Rektorerna håller på förskolans kärnvärden

Forskning Hur hårt än förändringens vindar blåser över skolans värld så ser rektorerna till att förskolans kärnvärden lever kvar. Det är en av de mest framträdande slutsatserna i den doktorsavhandling som tidigare förskolläraren Ebba Hildén presenterade i fjol.
Publicerad: 2022-02-02 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:32
När Skolinspektionen i en rapport om förskolan för drygt fem år sedan lyfte fram begreppet ”undervisning” kändes det främmande för de allra flesta i förskolevärlden.
Ebba Hildén som då ingick i ett forskningsprojekt om förskolans kvalitet var en av alla som hajade till.
– Jag tyckte att jag hade koll på skollagen och tänkte typ att ”vad är det här för konstigheter”. Min bild av begreppet undervisning krockade direkt med min bild av förskolans verksamhet eftersom jag kopplade undervisning till grundskolan.
Hos en del forskare fanns tankar om ”kunskapsfokusering” där bland annat investeringar i utbildning för de yngsta barnen skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt. Det skulle vara mindre av värdegrund, omsorg och empati och mer om ämnen som språk, matematik och naturvetenskap.
Motsatsen blev i stället ”förskolefieringen” av undervisningen där rektorer fyllde begreppet undervisning med ett innehåll som rimmar väl med förskolans tradition och kultur.
Reaktionen och diskussionen blev också starten på det projekt som nu resulterat i avhandlingen. I tre delstudier har Ebba Hildén undersökt hur olika aktörer agerat och skapat förutsättningar för olika undervisningssituationer.
En av studierna utgår från förskolerektorernas perspektiv, hur de hanterar begreppet undervisning och tillsammans med arbetslaget ”förskolefierar” utbildningen.
– Mina studier visar att rektorerna värnar om förskolans tradition och kärnvärden. Man utgår från barnens intressen, skapar förutsättningar för deras delaktighet och inflytande och arbetar temainriktat med leken både som medel och mål.