Efter drunkningsolyckan – så arbetar Vellinge med säkerheten

Rektorerna i Vellinge kommun har arbetat hårt med säkerheten sedan olyckan där en sexårig pojke drunknade, berättar Louise Öst, ordförande för Sveriges Skolledare lokalt. Foto: Polisen/Privat
Aktuellt Rektorerna i Vellinge har jobbat intensivt med tryggheten och säkerheten sedan den 6-åriga eleven drunknade i en bassäng intill Tångvallaskolan för drygt 2,5 år sedan. I dag har kommunen riktlinjer på plats.
Lenita Jällhage
lenita.jallhage@skolledaren.se
Publicerad: 2023-04-25 00:00 Uppdaterad: 2023-12-22 15:29
LÄS ÄVEN: Rektor döms efter simolycka: ”Kommer leda till stor försiktighet”
Malmö tingsrätt meddelade i går (den 24 april) domen för rektorn och de tre lärare som arbetade när drunkningsolyckan inträffade på Tångvallaskolan den 18 augusti 2020. De dömdes till villkorlig dom och 60 dagböter.
Louise Öst är lokalordförande för Sveriges Skolledare och elevhälsochef i Vellinge kommun.
– Jag tror att domen kommer att leda till stora diskussioner i skol-Sverige, både bland rektorer och lärare, säger Louise Öst.
Hur känns det för er rektorer i Vellinge efter domen?
– Jag företräder rektorerna här men det är klart att det väcker känslor inte bara i Vellinge kommun. Frågan om arbetsmiljöansvaret och hur stort det faktiskt är kommer att diskuteras även nationellt. Som rektor har man arbetsmiljöansvar både för barn i förskolan, elever samt personal. Det kommer väcka tankar, frågor och diskussioner bland rektor hur man förhåller sig till att ha det stora arbetsmiljöansvaret.
Har ni rektorer haft något möte i Vellinge efter domen eller hur går ni vidare efter den?
– Vi har arbetat med denna fråga väldigt intensivt sedan olyckan hände, både kring riskbedömningar och rutiner som vi har styrt upp kring simning, så frågan har varit aktuell hela tiden. Vi rektorer i Vellinge har varit väldigt delaktiga och har arbetat i ledningsgruppen tillsammans med utbildningschefen. Den har frågan varit på agendan under hela den här processen, ända sedan olyckan inträffade. I gruppen har vi även diskuterat rättegången och vår utbildningschef har suttit med och lyssnat under den. Vi har inte träffats sedan domen kom men vi har ett ledningsmöte på fredag. Då förväntar jag mig att frågan kommer upp. Men vi har varit välinformerade från huvudmannen under hela processen.
Tror du att andra kommuner kan lära sig av er hur ni har jobbat efter olyckan?
– När det gäller riktlinjerna för simningen blev vi tvungna att vara väldigt snabba på att styra upp och se över. Vi har arbetat med bland annat Sveriges simförbund och många andra aktörer har varit inblandade. Där har vi också delgett andra kommuner hur vi har jobbat när de har kontaktat oss och kanske också varit lite av en mall för andra kommuner.
Känner ni er trygga med riktlinjer som finns idag?
– Ja, riktlinjerna är en trygghet för alla som jobbar här. Men den rektor som nu har blivit dömd har varit en kollega till oss och det är klart att det rört upp lite andra känslor för oss när domen kom, än om man bara läser om det i tidningen.
Påverkar simolyckan även i dag hur ni ser på simning och bad? Finns det fortfarande en oro kring att ta med barn och elever till simning och bad?
– Det är ett krav i läroplanen att vi ska lära barnen att simma så utifrån de riktlinjer vi har så har vi säkerställt att simningen är igång. Självklart kan det inträffa olyckor hur mycket rutiner man än har, men vi har gjort det så säkert det kan bli.
Det är väl resurskrävande utifrån de krav ni nu har?
– Ja, det är mycket resurskrävande. Det gör att vi inte längre har bad i hav och sjö varken på fritids eller i skolan utan bara simundervisning för det är det som är lagkravet. Där har vi möjligtvis gått ett steg längre genom att ta bort det.
Så ni begränsar er för att uppfylla lagstiftningen kring simningen?
– Ja, det är en avvägning eftersom det ska ställas mot de resurser vi har eftersom de nya riktlinjerna kräver oerhört mycket personal. Simundervisning ingår i läroplanen men vi behöver inte gå och bada med barnen. Det får föräldrarna göra. Bor du i en storstad som Malmö till exempel så har du ett kompensatoriskt uppdrag när det gäller tillgång till natur och olika typer av natur som ska introduceras för eleverna. Men här bor vi i ett naturområde med många stränder, så barnen har det runt omkring sig.