Debatt: Det är för lätt att bli rektor

”Skolan behöver inga nya quick-fix”, skriver Lennart Phalen i sin debattartikel.
DEBATT. ”Jobbet måste göras i skolan av dem som verkar där. Styrmedlen finns redan. Det behövs ingen ytterligare lagstiftning men det behövs rektorer som vet vad som ligger i uppdraget och har kraft att agera i linje härmed.”
Publicerad: 2024-01-23 10:59
Text: Lennart Phalen
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten. Vill du också skriva debatt på Skolledaren.se? Skriv till oss på debatt@skolledaren.se.
Jag har svårt att se några andra yrken som i skrift är så reglerade med avseende på vad man ska göra som rektorns eller lärarens. Om arbetsbeskrivningen endast ger uttryck för en förhoppning om vad som borde ligga i rektorsuppdraget, ett önsketänkande, så bör den göras om. Om den däremot speglar förväntade arbetsuppgifter och ansvar måste man vara lite snabbare med att fråga sig om rätt person är på rätt plats om det inte fungerar. Att invänta Skolinspektionens agerande duger inte.
Jag lever i tron att vi i många stycken har en bra skola i landet. Ändå läser jag och hör om en skola i förfall. Elever får inte den utbildning och det stöd de har rätt till. Lärare vittnar om bedrövliga elevbeteenden. Vissa känner tryck att ge högre betyg än vad som är motiverat utifrån elevprestationerna. Många elever anger att de inte känner trygghet i skolan eller inte får studiero.
Fullständigt oacceptabelt så klart, men ändå något som går att styra upp. Dock inte genom olika mer eller mindre populistiska politiska beslut eller propåer från centrala förvaltningar. Jobbet måste göras i skolan av dem som verkar där. Styrmedlen finns redan. Det behövs ingen ytterligare lagstiftning men det behövs rektorer som vet vad som ligger i uppdraget och har kraft att agera i linje härmed.
Rektorerna – de enskilt viktigaste personerna för styrningen av skolan – upplever sig många gånger klämda mellan påbud från förvaltning/politik och det uppdrag de har utifrån läroplan, förordningar, skollag och delegation. Förståeliga känslor, men inget som undanröjer rektors ansvar och lösningen ligger alltid hos vederbörande själv.
Rektor har makt och befogenheter via lag, förordningar, läroplaner och delegation att driva skolans verksamhet i riktning mot de nationella målen. Rektor har ansvaret för skolans resultat. Rektor beslutar om sin enhets inre organisation och ansvarar för att fördela resurser inom enheten efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov.
Rektor ska särskilt verka för att utbildningen utvecklas. Rektor ska tillse att betyg sätts i enlighet med skollag och andra författningar. Rektor anställer pedagogisk personal och övrig personal (delegation).
En mer än tio år gammal inspektionsrapport visar att 20 % av rektorerna i granskningen behöver genomgripande förstärka det pedagogiska ledarskapet och att hälften av rektorerna i vissa delar behöver förstärka det pedagogiska ledarskapet. Jag tror inte att den problembild som målas upp i vissa delar av skolan idag har sin grund i dessa brister. Snarare handlar det om en bristande förmåga att våga visa väg och att använda till buds stående medel.
Rektorerna behöver bejaka att de är skolans stöttepelare och rektorerna behöver känna att de har stöttning uppifrån. Ingen rektor ska behöva dra sig för att fatta adekvata beslut av oro för att bli anmäld. Samsyn kring uppdrag, tydliga mål och stabilitet är framgångsfaktorer och rektorn är nyckeln till en framgångsrik skola.
”För att det ska vara möjligt att klara alla krav och fylla kostymen krävs en stor bredd hos den enskilde. Av detta följer också att stora krav måste ställas på rekryteringsprocessen.”
Rektorsrollen är komplex och mångfacetterad. För att det ska vara möjligt att klara alla krav och fylla kostymen krävs en stor bredd hos den enskilde. Av detta följer också att stora krav måste ställas på rekryteringsprocessen. Det får inte och det ska inte vara för lätt att bli rektor och den som bejakat att ta på sig uppdraget har att leva upp till förväntningarna som mycket tydligt framgår av befintliga styrdokument.
Skolan behöver inga nya quick-fix. Skolan behöver styras upp inifrån. Precis så enkelt är det.
Lennart Phalen, fd skolledare