Tre rektorer: Det här är det viktigaste vi lärt oss som skolledare
Rektorerna Ann-Sofie Widén, Veronika Berg och Anna-Maria ”Kia” Westin berättar om sina viktigaste lärdomar som rektor. Foto: Privat
Enkät Vad är det viktigaste du har lärt dig som skolledare? Här berättar tre skolledare om sina främsta lärdomar under åren som rektor.
Publicerad: 2024-10-01 12:17
LÄS ÄVEN: Skolledare: Det här är våra viktigaste frågor just nu
LÄS ÄVEN: Rektorer: ”Svårare att anställa behörig personal”
Anna-Maria ”Kia” Westin, rektor Kövra byskola, Berg
– Jag arbetar på en liten friskoleenhet, så för mig har det handlat om att hitta en balans mellan att vara den pedagogiska ledaren och även vara vd, skolchef, administratör och en alltiallo. Det är viktigt för tydligheten och för min egen ordnings skull. Det är en pågående process. Att bygga och vårda relationer med barn, elever, vårdnadshavare, personal, huvudman och så vidare är A och O. Och att lyssna, vara tillgänglig och kommunicera. Det är också viktigt att vara inkluderande och att sträva efter tillit och öppenhet och att arbetsmiljön ska kännas trygg helt enkelt. Det torde vara en förutsättning för ett bra samarbete och trivsel.
Veronika Berg, rektor Jenningsskolan och Åkullsjöns skola, Robertsfors
– De största lärdomar jag funnit är de kulturskillnader som finns mellan olika skolenheter och de gigantiska skillnader som kan finnas mellan olika skolledartjänster gällande ansvarsområdets storlek; i form av geografisk yta, antalet anställda, antalet enheter, elevantal och tillgängligt administrativt stöd.
– För att skolor ska vara välmående måste det finnas en god struktur och kommunikation mellan alla led i styrkedjan samt en högprioriterad facklig samverkan. För att eleverna ska få den allra bästa skol- och fritidstiden krävs politiska beslut baserade på tydliga tjänsteunderlag skrivna av modiga skolchefer som också vågar resursfördela för att skapa likvärdiga förutsättningar för de olika enheterna. För det krävs ett mycket gott samarbete med skolledarna, som tillsammans med sin personal bär på värdefull sakkunskap.
– De viktigaste lärdomarna är att inte ha för bråttom med att genomföra förändringar och att ta sig tid till att lära känna verksamheter och personal.
Ann-Sofie Widén, rektor Tegelbruksskolan, Klippan
– Skolledarjobbet är komplext, men fantastiskt. Jag har medvetet valt att stanna kvar på rektors position eftersom jag älskar närheten till verksamheten, eleverna och undervisningen.
En av tjusningarna är att man aldrig blir fullärd. Trots många års erfarenhet, är varje läsår nytt, med nya elever och medarbetare, med nya förutsättningar. Varje läsår, termin, månad, vecka, dag har nya utmaningar. Ledarskapet sätts ständigt på prov och det är spännande att hitta nya lösningar.
– En av de viktigaste lärdomarna på senare tid fick jag med mig genom den dagliga krishanteringen under pandemin. Ingen av oss hade facit, utan alla på skolan jobbade tillsammans för att hitta gemensamma lösningar. Tack vare detta, hittade vi nya vägar och klarade av situationen – tillsammans.
– Just ordet tillsammans är en av nyckelfaktorerna. Vi på skolan har ett gemensamt ansvar för att elevernas ska lyckas. Det har tagit tid, men vi har lyckats skapa en samsyn och ett samarbete på vår skola där elevhälsa, pedagoger och ledning arbetar tätt tillsammans för att hjälpa eleverna att utvecklas och lyckas med sina studier. Vi har naturligtvis många utmaningar precis som de flesta andra skolor, men det finns ett hjärta för verksamheten som gör att vi alla kraftsamlar lite extra när det behövs. Jag hoppas och tror att min egen kärlek till skolan, eleverna och personalen bidrar. Det är ju härligt att kunna ta chansen att vika som pedagog vid sjukdom, för att lära känna eleverna lite bättre och samtidigt signalera att vi alla hjälps åt när det behövs.
– Varje höstterminsstart står jag i dörren till matsalen under lunchtid den första veckan för att hälsa alla välkomna till lunchen. Det egentliga syftet är att försäkra mig om att flödet och lunchschemat funkar, men det bidrar även till att jag ser alla elever och de mig. Efter alla år i yrket är det den nära kontakten med eleverna och verksamheten som är det som ger mest energi.
– Det är en utmaning att inte ätas upp av administrativa uppgifter, men jag drivs verkligen av att vara pedagogisk ledare. Att besöka lektioner, uppleva fantastisk undervisning och tillsammans med pedagoger och elevhälsoteam hitta vägar att tydliggöra strukturer i lektionsplanering och utveckla undervisningen är något av det mest givande i mitt arbete. Tillsammans har vi på skolan utvecklat EHM-metoden (EHM – elevhälsomötet: en främjande, förebyggande och lärande modell (Bengtsson, Kempe Olsson & Necovski, 2017) med fler efterföljande böcker) så den passar oss lokalt här. Utvecklingsarbetet och EHM-mötena har till stor del bidragit till den fina samsyn, ämnesövergripande arbete och samarbete mellan elevhälsa och pedagoger som vi har på skolan. Vi har mer att göra, men vi har kommit en god bit på väg på bara några år.
– Förmågan och modet att fatta beslut måste jag också ta med som en viktig lärdom. Verksamheten är beroende av att jag kan och vågar fatta beslut, även om det ibland är både smärtsamt och svårt. Personalen och eleverna behöver känna trygghet i att rektor är ytterst ansvarig för trygghet, studiero och arbetsmiljö. Detta kan vara ett av de svåraste uppdragen i rektorsjobbet, men samtidigt ett av de viktigaste. Här ställs naturligtvis krav på att rektor känner stöd av chefer och huvudman. Så är det kanske inte på alla arbetsplatser i vårt avlånga land, men det är viktigt att känna att man har stöd uppifrån om man ska orka vara kvar i rektorsrollen någon längre tid.
– Efter många år brinner jag fortfarande. Det finns alltid en risk för att brinna ut om man brinner alltför mycket, så en av de viktigaste lärdomarna är definitivt att se till att jag själv mår bra. Här kommer vi in på det hållbara ledarskapet. En del yrkesmässiga omständigheter kan jag inte påverka. Däremot har jag tack vare lång erfarenhet lärt mig att prioritera.
Det som däremot är viktigt är den personliga hälsan – både för mig själv och för att jag ska kunna vara mitt bästa jag på jobbet. Stresshantering i form av träning och att på andra sätt må bra i privatlivet har jag ju nytta av både hemma och på arbetet.