AI-forskarens nya bok guidar skolledare: ”Viktig roll”

Erik Winerö är aktuell med en ny bok om AI, riktad till skolledare. Foto: Göteborgs universitet/Getty images
Teman
”AI för rektorer” är den raka titeln på en bok som kommer ut i vår.
– AI kan ge stort stöd om vi använder den med förnuft. Där har skolledarna en mycket viktig roll, säger Erik Winerö, ämneslärare och doktorand vid Institutionen för tillämpad it vid Göteborgs universitet.
Publicerad: 2024-12-03 12:49
Text: Håkan Söderberg
Läs alla delar i Tema: Ta sikte på AI
AI, artificiell intelligens, erövrar skolvärlden. Upp tornar sig en rad etiska och juridiska problem. I fokus för att hantera dem står skolledaren.
Skolledaren har pratat med skolledare och forskare om AI i dag och i morgon. Här hittar du alla delar:
AI-uppmaningen: ”Huvdmännen behöver ta fram en strategi”
AI-forskaren: ”Skolledarna har en mycket viktig roll”
Hans AI-assistent ska stötta skolledare
Här ska alla i skolan lära sig AI – på rätt sätt
AI ska ge Luleås skolledare mer tid till ledarskap
Han är upphovsman till boken ”AI för rektorer”, i samarbete med forskarkollegor vid institutionen. Boken, som ges ut av förlaget Natur & Kultur, innehåller tio olika kapitel med olika teman. Erik Winerö kan inte avslöja innehållet i detalj.
– Vi vill ge konkreta råd till verksamma skolledare. När det skrivs eller talas om AI handlar det ofta om hur elever och lärare ska hantera det. Det är så klart viktigt men det är rektorerna som skapar förutsättningar för en skola och jag tycker att de är lite bortglömda. Så jag hoppas vår bok kommer att bli ett behövligt stöd kring AI för skolledare, säger han.
”Större konsekvenser än miniräknaren”
AI-teknologin har kommit för att stanna, och kommer att påverka skolan i hög grad, det är nog de flesta överens om. Men det finns alarmistiska övertoner emellanåt, menar Winerö.
– Det är lätt att bli alarmistisk när omdanande teknologier kommer in i skolan. Men precis som vi har hanterat annan ny teknologi kommer vi lära oss att hantera den här sortens AI. Däremot tror jag att AI kan ha större konsekvenser för skola och lärande än exempelvis miniräknaren eftersom det handlar om vårt sätt att läsa, skriva och tala.
Kan automatisera processer
I grunden handlar det om att automatisera processer som man teoretiskt sett kan göra själva.
– Om AI används för att automatisera bort lärandeprocesser så blir det problematiskt, men om man kan använda AI som ett stöd vid exempelvis administrativa processer så kan det vara ett effektivt verktyg.
Just exemplet med miniräknaren kan peka på något som möjligen kan plockas in på minuskontot med den nya teknologin, menar Erik Winerö.
– Om man använder miniräknare hela tiden så blir man sämre på huvudräkning. Och det kan ju hända här också.
”Måste förhålla oss till AI”
Erik Winerö betonar dock att det mänskliga ögat alltid måste vara närvarande.
– Ett exempel kan vara att en rektor frågar AI om hur man bäst ska förbättra skolans måluppfyllelse kan svaret bli att man ska satsa på de som ligger närmast gränsen för godkänt. Men det vore oetiskt att göra det även om det är sant. Man bör ju naturligtvis inte bortse från elever som eventuellt ligger på en ännu lägre nivå.
AI påverkar och kommer att påverka skolan vare sig man vill eller inte. Det går inte att bara blunda och köra vidare?
– Nej, det ett stort språng som vi måste förhålla oss till. Rektorer rullar ju inte direkt tummarna i dag, de har ett viktigt och väldigt krävande arbete så kan vi automatisera processer så att de ger stöd och hjälp åt dem är mycket vunnet. Men det gäller att göra det på ett klokt sätt med vetenskaplig grund, säger Erik Winerö.
Ambitionen är att boken ”AI för rektorer” blir ett steg på den vägen.