Hoppa till huvudinnehåll

AI-uppmaningen: ”Behövs en gemensam strategi”

Ann-Charlotte Gavelin Rydman. Foto: Getty/Ola Westerberg

Ann-Charlotte Gavelin Rydman ser ett behov av en gemensam strategi kring AI. Foto: Getty Images/Ola Westerberg

Teman Huvudmännen behöver ta fram en gemensam strategi för AI.
Det konstaterar Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande i Sveriges Skolledare.
– Det finns fördelar men också etiska och juridiska problem med AI, säger hon.

Publicerad: 2024-12-03 12:49

Text: Håkan Söderberg

Läs alla delar i Tema: Ta sikte på AI

AI, artificiell intelligens, erövrar skolvärlden. Upp tornar sig en rad etiska och juridiska problem. I fokus för att hantera dem står skolledaren.

Skolledaren har pratat med skolledare och forskare om AI i dag och i morgon. Här hittar du alla delar: 

AI-uppmaningen: ”Huvdmännen behöver ta fram en strategi”

AI-forskaren: ”Skolledarna har en mycket viktig roll”

Hans AI-assistent ska stötta skolledare

Här ska alla i skolan lära sig AI – på rätt sätt

AI ska ge Luleås skolledare mer tid till ledarskap

4 skolchefer: Så ser våra AI-strategier ut

Ledare: Framtidens skola – ett inferno av musklick?

LÄS ÄVEN: 4 skolchefer: Så arbetar vi med AI-stragegier

I höstas skrotades Skolverkets förslag till digitaliseringsstrategi. Utbildningsminister Johan Pehrson (L) och skolminister Lotta Edholm (L) har lanserat uttrycket ”Från skärm till pärm” och Lotta Edholm talar om hur viktigt det är att elever ska jobba med papper och penna och ha tryckta läroböcker. Användning av mobiltelefoner och elevernas skärmtid i skolan är också en ständigt pågående debatt. Samtidigt rullar utvecklingen på och nu knackar AI på dörren i den mån den inte redan klivit in.

– Kanske vi skulle tala om ”mellan skärm och pärm” i stället. Att vi drar nytta av de fördelar som finns i AI och digitaliseringen och samtidigt lyfter de etiska och juridiska problem som kan uppstå. Det är då viktigt att huvudmännen skapar en gemensam strategi med tydlig styrning, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Säkerställ integritet och datasäkerhet

Att det finns fördelar med AI är Ann-Charlotte Gavelin Rydman övertygad om.

– Att automatisera administrativa processer, schemaläggning, hjälpa elevhälsan att analysera mönster för att tidigare upptäcka exempelvis psykisk ohälsa kan vara positivt och göra att mer av skolledarnas tid kan användas till det pedagogiska uppdraget.

Samtidigt måste man säkerställa sådant som integritet, dataskydd och datasäkerhet, menar hon.

– Det handlar om helt nya sätt att kommunicera, nya sätt att söka information och hela vårt sätt att tänka. AI gör sådant som tidigare krävt mänskligt tänkande. Jag tror man ska ha respekt för att det finns oro för utvecklingen, därför är det viktigt med en tydlig strategi, säger hon.

Se faktaruta för de åtgärder och utredningar som pågår kring AI. 

AI-insatserna som pågår på nationell nivå

Ifous (Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola) jobbar i ett tre-årigt projekt tillsammans med techindustrin för att hjälpa skolledare och lärare att förhålla sig till AI.

AI Sweden utvecklar en gemensam digital assistent för offentlig sektor som nu testas i ett antal kommuner.

Regeringen har tillsatt en utredning med Helena Rosén Andersson som särskild utredare. Den ska bland annat titta på vilka svenska anpassningar som krävs till följd av EU:s förordning om AI. Utredningen är enligt regeringen en del av arbetet med att göra Sverige till en ledande nation inom användning av säker och tillförlitlig AI. Uppdraget ska slutredovisas senast den 30 september 2025.

En AI-kommission med tio ledamöter är tillsatt under ledning av Carl-Henric Svanberg. Den ska enligt uppdraget identifiera behov och föreslå åtgärder för att stärka utveckling och användning av artificiell intelligens i Sverige på ett hållbart och säkert sätt. Uppdraget skulle slutredovisas senast den 1 juli 2025 men under utredningens gång upptäckte kommissionen att Sverige ligger efter i utvecklingen och därför tidigarela man slutredovisningen till hösten 2024, och utredningen lämnades över i november.

Fler nyheter

Linnea Lindquist. Foto: Adobe Stock/Marcus Gustafsson

Krönika: Vi måste våga vara restriktiva med trender

Krönika Vår uppgift är att säkerställa att alla metoder som släpps in i klassrummen grundas på den samlade vetenskapen om hur barn lär sig. Därför måste vi skolledare våga vara restriktiva med trender, skriver Linnéa Lindquist.

Gunnar Strömmer. Foto: Linnea Engberg/Regeringskansliet

Justitieministerns svar på skolledarkritiken: ”Oron är obefogad”

Aktuellt Skolan undantogs från anmälningsplikt kring papperslösa, men regeringen går vidare med det kritiserade lagförslaget om uppgiftsskyldighet för rektorer gentemot polis. Här svarar justitieminister Gunnar Strömmer (M) på skolledaroron om att det i praktiken kan innebära att även anmälningsplikten införs. – Den är helt obefogad, säger ministern.

Sarah Thorén. Foto: Linnéa Tammerås/Privat

Efter ny utredning: ”Satsa på förstelärarsystem i förskolan”

Aktuellt Se till att det finns statligt stöd för att säkerställa kvaliteten och satsa på ett förstelärarsystem i förskolan. Det säger Sarah Thorén, utbildningschef för förskolan i Karlstad, efter utredningen om likvärdig förskola och obligatorisk språkförskola. – Ska det vara likvärdigt, behöver man också se över att det ser väldigt olika ut för olika huvudmän, säger hon.

Så skapar du en robust krisorganisation

Böcker När det värsta händer som berör lärare, elever och även skolledaren själv vilar ett stort ansvar på rektor. Förhoppningsvis finns stöd uppifrån i organisationen, men en del saker kommer behöva ske i verksamheten. Då är det bra att vara förberedd, menar Katarina Tingström, legitimerad psykoterapeut och präst med erfarenhet av att arbeta med skolor i kris.

Regeringen går vidare med kritiserat lagförslag: ”Arg och besviken”

Aktuellt Rektorer ska bli skyldiga att lämna ut uppgifter om personer till brottsbekämpande myndigheter både på eget initiativ och vid förfrågan, enligt ett nytt lagförslag. – Jag är både arg och besviken. Regeringens förslag om informationsdelning betyder i praktiken att rektorer får ett krav på sig att ange elever, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande för Sveriges Skolledare.

Hämtar fler