Hoppa till huvudinnehåll

Andreas Schleicher: ”Skolledare är för ensamma i arbetet”

Andreas Schleicher lyfter fram rektorernas ensamarbete. Foto: Emelie Henricson

Aktuellt Andreas Schleicher, OECD:s utbildningschef och utvecklare av Pisamätningarna, lyfter i en intervju med Skolledaren fram svenska rektorers ensamarbete som något som behöver förändras för att kunna vända resultaten.

Publicerad: 2024-03-26 12:54

Text: Emelie Henricson

LÄS ÄVEN: Pisa: Detta krävs för att vända Sveriges resultat

Under Nordiska Skolledarkongressen möttes Andreas Schleicher, skolminister Lotta Edholm (L) och Matz Nilsson, Sveriges Skolledare för ett samtal om de sjunkande Pisaresultaten – och vad som krävs för att Sveriges ska lyckas vända resultaten.

Från scenen gav Andreas Schleicher uttryck för oro för konsekvenserna av de dalande resultaten, och risken att de spär på polariseringen i samhället.

Han lyfte samtidigt fram vad som kan ses som ljuset i tunneln ­– Sveriges förbättring i Pisamätningarna mellan bottenåret 2012 och 2018.

”Skolledare arbetar ensamma”

Efteråt säger att han ser flera styrkor i den svenska skolan, trots de akademiska resultaten. Han tar upp elevdelaktigheten och relationerna mellan lärare och elever – som är fortsatt starka, trots att Sverige tappar i Pisamätningen även där. 

– Det är en styrka att bygga vidare på. Men viktigaste av allt är att mellan 2012 och 2018 gjorde Sverige en stor förbättring i resultaten. Det visar på att så fort man började arbeta med de här frågorna, så såg man resultat. Det gör mig optimistisk att det här är ett system som historiskt visat att det kan ta itu med problemen, säger han till Skolledaren. 

En av de viktigaste frågorna när det gäller skolledarnas förutsättningar att arbeta med resultaten på sin skola, är att förbättra är den tunga bördan som vilar på dem, menar Andreas Schleicher.

– Skolledare arbetar ensamma, och alla som arbetar själva har ett mycket svårt jobb. Ju mer man samarbetar med andra i sin yrkesroll, desto mer går det att åstadkomma, säger han och fortsätter:

– Ett exempel på vad regeringen kan göra är att ge skolor delade resurser, så att rektorer kan skapa ett starkt nätverk mellan skolor, för att kunna dela kunskaper och erfarenheter. Och ge rätt resurser anpassat efter vad som behövs, så att skolorna som står inför de svåraste omständigheterna får de bästa rektorerna.

Vad har du för råd att ge enskilda skolledare?

– Identifiera svårigheterna som är specifika för din skola, men försök också att identifiera problemen som är kopplade till systemet. Försök att samarbeta med närliggande skolor, och se hur ni kan dela resurser och bygga ett starkt samarbete och gemenskap.

Åtgärder som krävs

På frågan om de allra viktigaste åtgärderna som krävs för att Sveriges ska vända resultaten listar han bland annat:

  • Undervisningssystemet, som han säger behöver bli mer ”rigoröst och sammanhängande”, och där man behöver lära ut färre saker men med större djup.
  • Attraktiviteten för lärar- och skolledaryrkena behöver öka, genom bland annat möjligheter till karriärsutveckling och en ökad social status.

– Det behöver inte bara vara ekonomiskt attraktivt, utan också intellektuellt, säger Andreas Schleicher.

Som tredje punkt lyfter han fram utbildningssystemet i sig.

– Sverige har ett ganska svagt utbildningsystem. Det är svårt att fånga upp var det brister, och det finns få verktyg för att kunna ingripa som skolminister, säger Andreas Schleicher.

Fler nyheter

DEBATT: All frånvaro är inte problematisk

Skolledaren debatt Just nu pågår en debatt om elever från Sverige som åker till Thailand för att gå i svensk skola. Den debatten har flera fel och missförstånd, enligt Jenny Fors, rektor på Lilla svenska skolan på Koh Lanta i Thailand.

Pisa: Det krävs för att Sveriges ska vända resultaten

Aktuellt Vad krävs för att Sverige ska kunna vända de oroväckande resultaten från senaste Pisaundersökningen? Så här säger Pisachefen Andreas Schleicher och skolminister Lotta Edholm (L). – Sverige gör fortfarande bra ifrån sig, men det finns sprickor som öppnar sig i systemet. Har de väl börjat öppna sig kommer de att vidga sig, säger Andreas Schleicher.

Han vinner Stora Skolledarpriset – hyllar medarbetarna

Sveriges Skolledare Årets mottagare av Stora Skolledarpriset är Anders Wallin, rektor för grundskolorna Elyseum, Johannebergsskolorna och Gustaviskolan i Göteborg. I sitt tacktal lyfte han fram vikten av medarbetarna. – Det här är inget ensamarbete, säger Anders Wallin.

Efter utspelet om elevhälsan: ”Skolan är inte en sjukvårdsinrättning”

Sveriges Skolledare Regeringen föreslår en utredning av elevhälsan, där man vill fokusera mer på åtgärdande, medicinska insatser – i stället för främjande och förebyggande arbete. Då behövs en annan huvudman än skolan, menar Sveriges Skolledare. – Skolan är ingen sjukvårdsinrättning, vi är en utbildningsinrättning, säger Matz Nilsson, ordförande i Sveriges Skolledare.

Hämtar fler