Författaren: Så leder du ett hållbart förändringsarbete

Peter Fowelin är organisationskonsult och bokaktuell. Foto: Lärarförlaget/Privat
Böcker Hur kan hjärnforskningen hjälpa dig att arbeta mer hållbart? Och hur ska man få sin ledningsgrupp eller verksamhetens arbetslag att fungera? Bokaktuella Peter Fowelin skriver om förändringsarbete och hållbart ledarskap.
Publicerad: 2024-06-18 10:22
Text: Emelie Henricson
Peter Fowelin har lång erfarenhet av skola och skolutveckling, och arbetar idag som organisationskonsult och författare. Under våren släpptes en nyutgåva av hans bok ”Att leda förändringsarbete i förskola och skola”, där han guidar till ett lyckat förändringsarbete och ett hållbart ledarskap.
Vad vill du lyfta fram av det som är nytt i denna utgåva?
– I den första utgåvan riktade jag mig bara till rektorer och förskolechefer, i den andra lade vi till arbetslagsledare. Grupputvecklingsperspektivet har fördjupats ordentligt i den här utgåvan. Ledarskap i skolans värld är inte bara rektorerna, det är även arbetslagsledare, förstelärare, utvecklingsledare. De blir allt viktigare inom både skola och förskola.
– Jag betonar värdet av att ha en ledningsgrupp där mellanledare är med. Det finns inga genvägar för att få en ledningsgrupp att fungera. Verkligheten är så chokad för rektorer, så jag kan förstå att många tycker att de inte har tid. Men jag försöker tydliggöra värdet av att lägga ner den tid som krävs för att gruppen ska bli effektiv. Det viktigaste för en chef är att få den egna organisationen att funka. Då måste man ibland våga säga nej till det som kommer uppifrån.
En del rör stress och hjärnforskning. Vad handlar det om?
– Jag kopplar ihop stress och hållbart lärande, hur hjärnan fungerar och hur vi kan jobba på hjärnans villkor. Det handlar inte bara om hur individen hanterar sin stress, utan också hur man som skola kan tänka på hållbarhet och lärande. Som rektor är det lätt att tänka att ”allt hänger på mig”, vilket skapar press och stress. Om vi stannar upp och tar hand om oss kan vi få perspektiv på vår arbetssituation och förstå att ”jag är inte ensam”. Om jag som rektor vet hur jag får mina medarbetare att ta ansvar och stötta dem i det, så underlättar det för alla.
– En del i det är multitasking. Vi tror att vi kan göra så mycket, men hjärnan kan inte multitaska. Vi behöver i stället lära oss att ha fokus. Är vi för stressade är det svårt att klara komplexa saker, som svåra samtal och annat i ledarskapet som kräver lugn och mental närvaro.
Hur kan din bok hjälpa en skolledare i färd med utmanande förändringar?
– Det finns många konkreta tips och verktyg i boken. Om jag ska lyfta fram en sak är det vikten av att man som rektor tydliggör vad rollen som arbetslagsledare innebär. Många har fått ett uppdrag där de inte vet vad som förväntas av dem. Arbetslaget behöver också ett tydligt uppdrag, så att de prioriterar rätt saker. Annars blir det i stället arbetslagsledarna som känner att de släpar sitt arbetslag med sig. Om roller och uppdrag är tydliga på skolan finns förutsättningar att skapa ett distribuerat ledarskap där alla bidrar för att skapa kvalitet i verksamheten.
Fakta om boken
”Att leda förändringsarbete i förskola och skola – från motstånd till möjlighet” (Lärarförlaget, 2024) är den tredje utgåvan. Här går Peter Fowelin igenom teorier och tillvägagångssätt för att lyckas med hållbara utvecklingsprocesser, ett lösningsfokuserat ledarskap och att skapa en förändringsbenägen kultur på arbetsplatsen.
Nytt för den här utgåvan är forskning om distribuerat ledarskap och hur hjärnforskningen kan hjälpa till att skapa ett mer hållbart ledarskap.
Vill du ha mer boktips? Här är fler aktuella böcker för skolledare
Få koll på ledarskapskommunikation
”Ledarskapskommunikation”, Mikael Jensen, Gleerups
Hur kommunicerar man för att lyckas som chef och skol ledare? Mikael Jensen, universitetslektor vid avdelningen för utbildningsledarskap, Göteborgs universitet, är aktuell med boken ”Ledarskapskommunikation” som framför allt riktar sig till ledare inom utbildning och skola. Boken fokuserar på två delar; vad ledarskapskommunikation är – den interpersonella nivån, gruppnivå och organisationsnivå. Den andra delen handlar om den kommunikationskom petens som förväntas av ledare, med en genomgång av hur en kompetent ledarskapskommunikation fungerar.
De ska hjälpa förskolans ledare att växa
”Att vara ledare i förskolan: hållbarhet och självreflektion”, Erika Kyrk Seger, Katinka Vikingsen, Lärarförlaget
Självreflektion är a och o för att växa i sitt ledarskap. Men hur ofta hinner en rektor eller annan form av ledare inom förskolan med det? Hur ska man hinna ställa frågorna: ”Vad ska vi göra, varför och hur gör vi?” Författarna Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen har båda lång erfarenhet av ledarskap inom förskolan, och är nu aktuella med en bok som ska ge verktyg för att växa i ledarskapet. Bland annat vill man få läsaren att resonera kring det egna ledarskapet utifrån innehåll, utmanande frågor och den egna verksamheten.
Lär dig mer om de svåra samtalen
”Svart bälte i svåra samtal”, Hilmar Thór Hilmarsson, Studentlitteratur
Det kan handla om allt från samarbetssvårigheter till allvarlig misskötsamhet eller psykisk ohälsa. De svåra samtalen med medarbetare kan vara utmanande. Psykologen och psykoterapeuten Hilmar Thór Hilmarsson är aktuell med en ny bok som fokuserar just på det. Boken baseras på forskning om hur empatiska ledare agerar i den här typen av samtal, och hur man skapar både trygghet men också en tydlig struktur i samtalet. Hilmarsson går igenom hur du kan förbereda dig innan samtalet, hur du kan göra för att vara empatisk under samtalet och konkreta och detaljrika instruktioner på hur du kan genomföra samtalet.