Logo
Linnea Lindquist rektor och krönikör foto: Marcus Gustafsson

”När jag scrollar mitt flöde på Twitter möts jag av lärare som beskriver att alla dagar fram till skolstart är intecknade med föreläsningar och gemensamma utbildningar. Utbildningar som de inte har bett om”, skriver Linnea Lindquist . Foto: Marcus Gustafsson/Adobe

Krönika: Bygg en mur runt skolan – och freda lärarnas tid

Publicerad: 2024-08-01 10:03

Det finns flera skäl till varför vi rektorer inte ska anlita kringresande skolkonsulter nu vid skolstarten. Det främsta skälet – vi måste freda lärarnas värdefulla tid för planering och förarbete, skriver rektor Linnea Lindquist.

Inom ett par veckor välkomnar vi eleverna tillbaka till ett nytt läsår.
Lärarna har haft någon vecka utan elever för att förbereda läsåret. I bästa fall.
När jag scrollar mitt flöde på Twitter möts jag av lärare som beskriver att alla dagar fram till skolstart är intecknade med föreläsningar och gemensamma utbildningar. Utbildningar som de inte har bett om.

I samband med att lärarna börjar arbeta infaller samtidigt den viktigaste högtiden för kringresande skolkonsulter. Det är nu vi läser i sociala medier att de är fullbokade med föreläsningar om ledarskap i klassrummet, hur man arbetar med elever som har svårt att sitta stilla eller hur man designar en lektion. De ska åka land och rike runt och föreläsa för lärare som helst av allt vill förarbeta sin undervisning.

”Borde ge oss en tankeställare”

Lärare i sociala medier undrar när det är tänkt att de ska planera sin undervisning som snart ska dra igång. Att planera ett läsår är inget man gör i ett hafs. Det handlar inte bara om att planera vad man ska göra utifrån centralt innehåll. Det handlar även om att ha tid att förbereda läromedel, material och de undervisningssalar man ska undervisa i. Det är alltid elever som behöver diskuteras med elevhälsan, klasslistor som ska tas fram och samtal som ska ringas. Screeningar ska förberedas och saker hämtas ur förråd. En del lärare kommer arbeta i samma arbetslag och andra med kollegor som de inte känner. Då behöver man tid att prata ihop sig vilket blir svårt om det inte finns någon tid för fritt arbete.

Lärares frågor om när de ska planera sin undervisning borde ge oss skolledare en rejäl tankeställare. När jag läser om alla föreläsningar och utbildningar som planeras på uppstartsdagarna undrar jag om rektorer tror att skolan är rektorns show.

”Allt detta kräver oplanerad arbetstid”

För mig som skolledare är kvalitén i undervisningen det absolut viktigaste. Jag vill att lärarna är väl förberedda när de tar emot eleverna på första skoldagen. Jag vill att de ska komma igång med undervisningen direkt och inte slösa bort viktig undervisningstid. För att känna sig väl förberedd när man träffar sin klass måste därför lärare ha gott om tid att förbereda läsåret. Lärarna måste vara trygga med det läromedel som ska användas, att samarbeten på skolan är synkade och i vilken ordning de ska arbeta med olika delar av det centrala innehållet.

Allt detta kräver arbetstid som är oplanerad.

Vi rektorer ordnar föreläsningar och utbildningar med goda intentioner. Vi vill hjälpa lärarna att utveckla undervisningen och vi vill ha ryggen fri när Skolinspektionen knackar på dörren.

”Inte vår uppgift att göda skolans inre marknad”

Ett annat skäl till att rektorer inte ska anlita kringresande konsulter handlar om skolans kommersialisering. Kommuner och fristående huvudmän lägger mångmiljonbelopp varje år på diverse utbildningar som ofta saknar vetenskaplig förankring. Det är inte rektors uppgift att göda skolans inre marknad. Självklart ska lärare få fortbildning men den ska vara i deras ämnen och inte om hur man ska prata med elever och designa lektioner.

Låt oss bygga en mur runt skolan och freda lärarnas värdefulla tid för planering och förarbete. Glöm inte att undervisningen kommer att hålla högre kvalitet om den är planerad!

Linnea Lindquist, skolledare och fristående skoldebattör, skriver krönikor för Skolledaren.se.

Mer från Linnea Lindquist: 

”Vi hamnar i frontlinjen för politikernas oansvariga budgetar”

Vi har inte hela bilden över vilka som äger våra skolor

Till sist finns inget kvar att skära ned på

Inget gör ett barn så stolt som att ha knäckt läskoden

Vi måste slå hål på myten om små klasser

Eleverna flyttar – och vips där försvinner skolpengen

Jensen plockar russinen ur kakan

Systematiskt kvalitetsarbete är en bluff

Krönika