Hoppa till huvudinnehåll

Krönika: ”Vi ledare måste våga vara sårbara”

Carolin Lindström krönikör

Carolin Lindström, krönikör och biträdande rektor, skriver om sitt ledarskap – och vikten av att våga vara sårbar. Foto: Adobe Stock/Privat

Ledarskap Varför finns det förutfattade att en ledare måste kunna allt? Istället behöver vi kunna vara sårbara och visa på en nyfikenhet och en vilja att lära, skriver biträdande rektor Carolin Lindström.

Publicerad: 2024-08-27 12:03

Text: Carolin Lindström, biträdande rektor i Tierps kommun

Rollen som skolledare är en fantastisk roll. En roll där du kan skapa förutsättningar för vår framtid, våra barn och elever. Däremot finns det ett stort korstryck på ledare generellt. Allt från lagar och regler till tankar från omgivningen. Något jag hört ett flertal gånger under mina år som biträdande rektor är bland annat att som ledare ska man kunna allt. Dessa förut­fattade meningar och denna kultur är något jag reflekterat en hel del kring. Ett av mina favoritord är ”Varför?”

Varför finns det förutfattade meningar om att en ledare ska kunna allt?

Min första tid som ledare försökte jag hänga på i den kulturen. Jag insåg snabbt att detta aldrig kommer gå. Det blev varken hållbart för mig eller verksamheten.

Under tiden reflekterade jag en hel del kring vad jag blir för typ av förebild när jag ska försöka inta en roll där man kan allt? Vad blir jag för förebild för mina medarbetare? Vad blir jag för förebild för alla barn och elever?

”Vi kommer långt med nyfikenhet”

Jag bestämde mig för att gå mot strömmen i denna förutfattade mening. Jag kommer aldrig kunna allt, det kommer ingen kunna. Däremot så kommer vi långt med en medvetenhet och en nyfikenhet.

Som ledare behöver vi våga vara sårbara, vi behöver våga säga: ”Det vet jag inte, men det kan jag kolla upp”. Eller: ”Det där var en miss av mig, det tar jag absolut med mig till nästa gång.”

När vi har vågat visa oss sårbara behöver vi gå därifrån med en nyfikenhet kring att få lära oss mer och utvecklas. I stället för att gå därifrån med huvudet nere för att man inte kunde ge ett svar eller för att man gjorde ett misstag. Det är oerhört lätt att säga, men hur lätt är det att utföra det i praktiken egentligen?

”Berätta att jag också är en person”

Ett första steg upplever jag är att vi behöver börja prata mer om det. Prata om det med andra ledare men framför allt prata om det med våra medarbetare. Berätta att jag som ledare också är en person. En person som aldrig kommer kunna allt. En person som också gör misstag. En person som alltid är under utveckling.

Som ledare behöver vi ha ett stort mod. Ett mod till att agera förebild och visa på att det är okej att inte kunna allt, det är okej att göra misstag och förmedla att det är av misstagen vi lär oss.

Vara en förebild

Vi är oerhört viktiga förebilder för våra medarbetare. Genom att jag som ledare vågar visa mig sårbar får medarbetarna en annan bild av ledarrollen. Det kan också skapa förutsättningar för att medarbetarna känner sig mer bekväma i att våga visa sig sårbara. Genom detta agerande från ledaren kan det bidra till en större kollektiv tillit på arbetsplatsen där sårbarhet ses som en styrka i stället för en svaghet.

Ledarens förebildlighet kring sårbarhet skapar ringar på vattnet till medarbetarna, som i sin tur skapar ringar på vattnet till vår framtid, alltså våra barn och elever. Våra barn och elever som kanske drömmer om att en dag bli en ledare. Våra barn och elever som då tryggt kan gå in i ledarrollen och känna att sårbarhet är en styrka.

Denna krönika publicerades även i Skolledaren nr 5 2024.

Bli gästkrönikör hos Skolledaren

Vill du skriva krönikor hos oss? Kontakta redaktionen@skolledaren.se!

Fler nyheter

Johanna Nordin foto: Jonas Ljungdahl

Rektorns satsning på fritidshemmet ger resultat

Skolutveckling För rektor Johanna Nordin är fritidshem och skola lika viktiga delar för en elevs utveckling. Under hennes ledarskap har fritidshemmets pedagogik och utomhusaktiviteter fått ett ökat utrymme på Dacke­skolan. Det har bidragit till höjda resultat och ökad trygghet bland eleverna.

Lotta Edholm skolminister Foto: Johanna Säll

Lotta Edholm om Skolledarens granskning: ”Nedslående”

Aktuellt En majoritet av skolledarna i Skolledarens undersökning anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar att utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare. – Det är otroligt nedslående resultat, säger skolminister Lotta Edholm (L).

Ann-Charlotte Gavelin Rydman foto Ola Westerberg

Nu tas nästa steg kring ökad insyn i friskolor: ”På tiden”

Sveriges Skolledare Regeringens förslag om ökad insyn i friskolors verksamhet går nu ut på remiss. På tiden, menar Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare. – Vi har länge krävt att villkoren måste bli mer lika, säger hon i en kommentar till Skolledaren.

Ledare: ”Det är det pedagogiska uppdraget vi brinner för”

Nya programförklaringar för Sveriges Skolledare, ett antal utredningar som rör skola och den nya rektorsutredningen kring rektorers förutsättningar. Det väntar ett händelserikt verksamhetsår för förbundet, skriver förbundsordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Enkät: Skolledare vill se bättre förutsättningar för ledarskapet

En majoritet av skolledare anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar för att kunna utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare. Tre av fyra använder mindre än 25 procent av sin arbetstid åt sitt pedagogiska ledarskap. I stället får man ägna mycket tid åt sådant som inte har med kärn­uppdraget att göra. Det visar Skolledarens egen enkät­undersökning.

Hämtar fler