Hoppa till huvudinnehåll

Ledare: ”Det är det pedagogiska uppdraget vi brinner för”

Ann-Charlotte Gavelin Rydman foto: Ola Westerberg

Nya programförklaringar för Sveriges Skolledare, ett antal utredningar som rör skola och den nya rektorsutredningen kring rektorers förutsättningar. Det väntar ett händelserikt verksamhetsår för förbundet, skriver förbundsordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Publicerad: 2024-08-20 14:49

Ledare av Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare, publicerad i Skolledaren nr 5 2024

Vi har ett händelserikt verksamhetsår framför oss. På kongressen i maj fastställdes programförklaringar för förbundet på flera områden. Vi har ett nytt löne­politiskt program, ett nytt arbetsmiljöpolitiskt program och en professionspolitik som sammantaget ger ett såväl brett som fördjupande uppdrag till förbundsstyrelsen. Och som grädde på moset ska vi också formulera förbundets nya yrkesetik utifrån det ramverk som kongressen fastslog. 

Regeringen är också mycket aktiv och initierar reformer genom utredningar på en mängd områden. Flera av dessa ska lämna sina förslag under 2025. Det handlar bland annat om skolpengsnorm för ökad likvärdighet, en i grunden förändrad elevhälsa, läro­medelssatsningar och krav på bemannade skolbibliotek samt förslag på hur lärares undervisningstid kan regleras. Vi vet inget än om de slutliga förslagen, men jag tycker mig se ett mönster som inte är helt självklart hur vi som skolledare ska förhålla oss till. Regeringen tror uppenbarligen starkt på en återgång till en mer traditionell skola där friutrymmet för lokala anpassningar sannolikt blir mindre.

”Det är det pedagogiska uppdraget vi brinner för”

Vad kommer detta att innebära för skolledarnas roll och vårt uppdrag som ledare för den pedagogiska verksamheten? Det återstår att se men jag är säker på att Sveriges Skolledares medlemmar inte är särskilt intresserade av att förlora möjligheterna att få vara med och leda och påverka skolans kvalitet och funktionalitet. Det är just den ambitionen som fått de flesta att ta steget in i skolledarprofessionen. Det är det pedagogiska uppdraget vi brinner för och där vi vill lägga mycket av vår tid och energi. Men det är också där som förutsättningarna att göra ett bra jobb kan vara de svåraste. Kanske kan viss statlig styrning också göra skolledaruppdraget något mindre komplext? Vi kommer att diskutera detta i den nya förbundsstyrelsen och den enkätundersökning om villkoren för det pedagogiska ledarskapet som presenteras i Skolledaren (läs mer på sidorna 8–19) kommer att bli ett utmärkt underlag.

Lex Edico diskuterades under Almedalen

Under Almedalsveckan fick vi möjlighet att presentera våra tankar kring Lex Edico för skolpolitiker från såväl regerings­partierna som oppositionen. Vårt seminarium var förstärkt med förbundsordföranden för Akademikerförbundet SSR som kunde berätta om de goda effekter som Lex Sarah-lagstiftningen gett, där man kunnat förflytta fokus från individ och skuld och i stället prata system och förutsättningar. Responsen från politikerna var försiktigt positiv och jag ser fram emot att få bära den här frågan vidare under kongressperioden. Det arbetet kommer självklart att ske i nära samarbete med förbundsstyrelse­ledamoten Maria Hahne som fått det viktigaste statliga utredar­uppdraget av alla – att föreslå förändringar för att ge rektorerna bättre förutsättningar! Här har vi verkligen möjligheter att spela in våra mest strategiska frågor. 

Följ vårt arbete under kongressperioden här i Skolledaren förstås, men också via nyhetsbrevet Skolledare Fredag och i videopodden Skolledar­kvarten. Det kommer att bli spännande, jag lovar!

LÄS TIDIGARE LEDARE HÄR: 

”Tillsammans blir vi skolledare starka”

”Hållbart ledarskap gynnar alla”

”Lönen – viktigaste frågan för våra medlemmar”

”De nya organisationerna utarmar bergreppet skolenhet”

”Skolledare kompenseras inte i lönekuvertet”

Fler nyheter

Enkät: Skolledare vill se bättre förutsättningar för ledarskapet

En majoritet av skolledare anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar för att kunna utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare. Tre av fyra använder mindre än 25 procent av sin arbetstid åt sitt pedagogiska ledarskap. I stället får man ägna mycket tid åt sådant som inte har med kärn­uppdraget att göra. Det visar Skolledarens egen enkät­undersökning.

Linnea Lindquist i Sommar i P1: ”Politikerna har misslyckats”

Aktuellt Rektor Linnea Lindquists sommarprat i P1 fokuserade på det svenska skolsystemet och vad som måste ske för att skolan ska bli likvärdig. Men också på hennes egen yrkesglädje och drivkraften att lära barn läsa. – Jag har valt att bli lärare och rektor för att jag vill utbilda barn. Politikernas uppgift är att ge oss på golvet bra förutsättningar, säger hon i Sommar i P1.

Hämtar fler