Logo
Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd, författare till boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan foto: Marcus Gustafsson

Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd, författare till boken ”Ämnesbetyg i gymnasieskolan”. Foto: Marcus Gustafsson

Så påverkar betygsreformen Gy25 skolledare

Publicerad: 2024-08-09 07:00

Skolledare förbereder sig inför den nya gymnasiereformen Gy 25 där ämnesbetyg ersätter dagens kursbetyg. Experterna Anna Karlefjärd och Pernilla Lundgren hoppas att reformen ökar fokuset på undervisningen snarare än betygskriterierna.

Text: Lenita Jällhage

Om ett år drar den nya gymnasiereformen i gång. Runt om i Sverige är skolhuvudmän i full gång med att ta fram informationsmaterial inför höstens gymnasiemässor och öppna hus för elever som ska söka till det nya gymnasiet höstterminen 2025.

Anna Karlefjärd och Pernilla Lundgren är experter på betyg och bedömning. De föreläser och har tillsammans skrivit handboken ”Ämnesbetyg i gymnasieskolan” inför den nya gymnasiereformen Gy 25 där bland annat ämnesbetyg ersätter dagens kursbetyg för elever som påbörjar sin utbildning efter 1 juli 2025.

Många rektorer förbereder nu inför de nya examensmålen, programmålen och programstrukturerna som kommer att gälla för alla gymnasieprogram. Men nu är det hög tid att flytta fokus till det mer undervisningsnära delarna av reformen där rektorer behöver skapa förutsättningar för lärarna att mötas och diskutera sina ämnen och undervisningen.

– Lärarna behöver titta på ämnesplanerna och hur progressionen ser ut. Hur riggar de undervisningen? Hur skapar de någon sorts helhet? Vilka trådar får de till mellan nivåerna? säger Pernilla Lundgren.

Upplevs av vissa som ”luddiga”

Hon hoppas att fokuset kommer ligga på diskussioner om undervisning snarare än betygskriterier och matriser fram till att reformen sjösätts. Samtidigt vet både hon och Anna Karlefjärd att det finns en viss oro hos rektorer och lärare efter den ”storstädning” som gjorts av kunskapskraven som nu benämns betygskriterier. Anna Karlefjärd säger att betygskriterierna upplevs som för ”luddiga” av en del lärare, trots att syftet med mindre detaljerade betygskriterier är att öka deras professionella friutrymme vid bedömning och betygssättning.

– En del lärare upplever att mattan har dragits undan för fötterna på dem. I jakten på att göra rätt vid betygssättning och med tryck från elever, föräldrar och i vissa fall rektorer har vissa lärare hållit stenhårt i matriserna och bockat av rutorna, säger Anna Karlefjärd.

De förstår att lärare kan uppleva det som märkligt att kriterierna ”fluffas till” i en tid när många lärare efterfrågar mer tydlighet. Betygskriterierna är nu mer övergripande. Men de menar att ”tydligheten” i de gamla kunskapskraven är en chimär som i själva verket har skapat problem.

”Ska inte utgöra grunden för undervisningen”

De konstaterar i sin bok att för omfattande kriterier leder till att underlaget bakom varje del blir väldigt osäkert och med många små delar med osäkra underlag bakom varje del riskerar även betyget i högre grad att bli mer osäkert. Omfattande kriterier kan också riskera att bli för styrande för undervisningen.

– Betygskriterierna ska vara ett stöd för betygsättningen – inte utgöra grunden för planering eller genomförandet av undervisningen. Fokus för planeringen bör i stället vara syfte och centralt innehåll för den aktuella nivån och lärarens kunskap om sitt ämne och sina elever. Och lärarna behöver alltid tolka ämnesplanerna professionellt, säger Pernilla Lundgren.

Hon upplever att många rektorer vill stärka lärarna så att de anammar sitt friutrymme vid betygssättning. Men det finns också rektorer, enligt henne, som är oroade över hur de ska kunna bibehålla kontrollen för att kunna säkerställa att betygsättningen är likvärdig. De har också mött rektorer som känner sig trängda av skolhuvudmän som ställer krav på att varenda liten sak ska dokumenteras i digitala plattformar, trots att de själva har tilltro till sina lärare.

– De känner att de sitter fast i en rävsax där det finns en oro att de kanske inte själva sitter kvar som rektorer på sina skolor om de ifrågasätter dokumentationskraven. Vi har sett den trenden tydligt på grundskolor men den har tyvärr även letat sig in på gymnasieskolor, säger Anna Karlefjärd.

Vill tydliggöra lärarnas friutrymme

Pernilla Lundgren flikar in att likformighet inte nödvändigtvis innebär likvärdighet.

– Vi behöver alla hjälpas åt med att stärka tilltron till yrket och till kunnandet. Det ger lärarna frihet att utöva sin yrkesskicklighet i hantverket, säger Anna Karlefjärd.

Med sin handbok hoppas de kunna tydliggöra lärarnas friutrymme och öka känslan av trygghet och att friutrymmet inte är ”farligt”.

– Det är en del av syftet med reformen att tydliggöra lärarnas friutrymme vid bedömning och betygsättning. Det är inte bara kopplat till ämnesbetyg utan till den sammantagna bedömning som infördes den 1 juli 2022 där läraren avgör hur elevens sammantagna kunskaper bäst motsvarar den nivå som blir betyget, säger Pernilla Lundgren.

Fakta Gy25

  • Kursbetyg har funnits på gymnasiet sedan 1994 men det har funnits kritik mot att det bidrar till att gymnasieelevernas lärande blir splittrat och att det ökar både elevernas och lärarnas stress eftersom de ständigt pågår bedömning och betygsättning på varje kurs.
  • Elever som börjar på gymnasiet från höstterminen 2025 kommer att få ämnesbetyg i stället för kursbetyg. Varje ämne innehåller en eller flera nivåer där betyg sätts.
  • Till skillnad från i dag, där varje kurs står med och beräknas in i det slutgiltiga betygsdokumentet, är det i Gy 25 det sista godkända betyget som står med i slutbetyget och inte samtliga nivåbetyg. Om man inte fått godkänt i den sista nivån så står även nivån innan med om den har ett godkänt betyg.
  • Tanken med förändringarna i Gy 25 är bland annat att eleverna ska hinna fördjupa sig i ett ämne innan de får ett slutbetyg på den högsta nivån.
  • Slutbetyget ska bättre spegla elevens kunskap i ämnet då den nått slutet av studierna.
  • Lärarna ska också kunna fokusera mer på undervisningen och arbeta mer långsiktigt med att stödja elevernas kunskapsutveckling.

 

Det här är författarna

Anna Karlefjärd är utbildningsledare vid rektorsutbildningen på Karlstads universitet, gymnasielärare och föreläsare. Pernilla Lundgren har också arbetat som gymnasielärare men har även varit undervisningsråd på Skolverket och forsknings-och utvecklingsansvarig på utbildningsförvaltningen i Stockholms stad.

Aktuellt Likvärdighet Betyg