Hoppa till huvudinnehåll

Så uppmärksammas Skolledarnas dag 2024

Ann-Charlotte Gavelin Rydman foto: Ola Westerberg

Under Skolledarnas dag 2024 är temat hållbart ledarskap. ”En bra arbetsmiljö för skolledare är bra för alla”, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman. Foto: Johanna Säll/Ola Westerberg

Aktuellt I dag, den 3 september, är det Skolledarnas dag. I år är temat ”Hållbart ledarskap gynnar alla”.
– Det är en dag när vi tillsammans i våra förskolor, skolor, kulturskolor och vuxenutbildningar kan visa vad skolledare betyder för samhället och framtida generationer, säger Ann-Charlotte Gavelin-Rydman, ordförande i Sveriges Skolledare.

Publicerad: 2024-09-03 10:09

Text: Håkan Söderberg

LÄS ÄVEN: Hon ska utreda bättre förutsättningar för rektorer

LÄS ÄVEN: Här kan skolledare få digitalt stöd kring arbetsmiljön

LÄS ÄVEN: Här pågår striden om storrektorerna

Dagen uppmärksammas runt om i landet på olika sätt. Inte minst har flera av Sveriges Skolledares lokalföreningar skrivit debattinlägg i lokala media. Inlägg som lyfter skolledarnas situation ur ett hållbarhetsperspektiv. Själv har Ann-Charlotte Gavelin Rydman skrivit ett i tidningen Dagens Samhälle, där hon framhåller Sveriges Skolledares nationella reformförslag för ett hållbart skolledarskap. Hon pekar hon särskilt på den trend som finns att huvudmän tillsätter så kallade områdesrektorer som får ansvar för flera geografiskt spridda enheter.

– Huvudmännen måste respektera enhetsbegreppet som är en rektor – en skola, säger hon.

”En bra arbetsmiljö för skolledare är bra för alla”

En sakfråga, bland flera, som i grunden handlar om att skapa en sund arbetsmiljö som ger goda förutsättningar för att skolledarna ska kunna utveckla svensk förskola, skola och vuxenutbildning.

– Det handlar både om de som arbetar i skolan, och även de barn och elever som får sin utbildning där. En bra arbetsmiljö för skolledare är bra för alla, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Och förhoppningsvis är det något som gäller alla dagar även om just den 3 september är den dag som Sveriges Skolledare vill manifestera det lite extra.

Sveriges Skolledares nationella reformförslag för ett hållbart skolledarskap:

  • ”Staten måste ta över huvudansvaret för skola, förskola och vuxenutbildning så att den som sätter målen för utbildningen också tar ansvar för att finansiera den.”
  • ”Stoppa den höga omsättningen på skolledare genom att minska kortsiktiga riktade insatser, till förmån för att säkerställa att skolledarnas autonomi och möjligheter att utöva pedagogiskt ledarskap värnas.”
  • ”Inför en nationell riktlinje om 20 medarbetare per chef för att skapa en arbetsmiljö där skolledare kan fokusera på att utveckla skolans verksamhet.”
  • ”Möt ambitionerna för skolledares kompetensutveckling i professionsprogrammet med rimliga förutsättningar att delta i programmet.”
  • ”Säkerställ att alla skolhuvudmän respekterar enhetsbegreppet, alltså en rektor – en skola. Vi ser en växande trend av att huvudmän tillsätter så kallade områdesrektorer som får ansvar för flera geografiskt spridda enheter, trots att det inte är skollagens intention.”

Fler nyheter

Linnea Lindquist foto Marcus Gustafsson

Krönika: ”Det är hög tid för en nationell skolplattform”

Krönika Skolpersonal tvingas lägga mängder med tid på att förklara olika skolplattformar för föräldrar, och själva arbeta i en uppsjö olika system. Det är dags att regeringen satsar på en nationell skolplattform, skriver rektor Linnea Lindquist.

Mostafa Geha foto Henrik Hansson

Hedemorarektorn Mostafa fängslades i Libanon: ”Minns varje detalj”

Aktuellt Rektor Mostafa Geha åkte från Hedemora för att besöka sin mamma och sina systrar i Libanon under några semesterveckor. Det slutade med 71 dagar i militärt fängelse i Beirut där han satt inlåst under fruktansvärda förhållanden. För Skolledaren berättar han sin historia om tiden i fängelset.

Björn Sjögren foto Privat

Forskare: Därför riskerar skolor att missa mobbning

Aktuellt Mät mobbning på rätt sätt. Annars riskerar skolan att kraftigt underskatta förekomsten av den. Det visar en studie av Björn Sjögren, universitetslektor och forskare i pedagogik vid Linköpings universitet.

Krönika: ”Vi ledare måste våga vara sårbara”

Ledarskap Varför finns det förutfattade att en ledare måste kunna allt? Istället behöver vi kunna vara sårbara och visa på en nyfikenhet och en vilja att lära, skriver biträdande rektor Carolin Lindström.

Rektorns satsning på fritidshemmet ger resultat

Skolutveckling För rektor Johanna Nordin är fritidshem och skola lika viktiga delar för en elevs utveckling. Under hennes ledarskap har fritidshemmets pedagogik och utomhusaktiviteter fått ett ökat utrymme på Dacke­skolan. Det har bidragit till höjda resultat och ökad trygghet bland eleverna.

Hämtar fler