Nya siffror: Niornas slutbetyg sjunker i år

Behörigheten till gymnasiet sjunker i år. Det är framförallt i ämnet matematik som elever saknar godkända betyg. Foto: Amina Dahlab/Adobe Stock
Aktuellt Skolverkets slutgiltiga siffror över slutbetygen för landets årskurs nio visar att resultaten sjunker. 83,7 procent blev behöriga till gymnasiet – ett tapp på 1,5 procentenheter jämfört med i fjol.
Publicerad: 2024-09-26 10:00
Text: Emelie Henricson
LÄS ÄVEN: Var femte elev klarar inte kunskapskraven: ”Ett misslyckande”
Under sommaren kom den preliminära betygsstatistiken för landets årskurs nio. Då visade siffrorna att var femte elev inte klarade kunskapskraven för gymnasiet.
Nu presenterar Skolverket den slutgiltiga statistiken som bekräftar att betygen sjunker i år.
83,7 procent var behöriga till gymnasiet läsåret 23/24. Det motsvarar närmare 20 000 elever av de 122 000 som gick ut årskurs nio i våras. De senaste fem åren har resultatet sett ut så här:
2019/2020: 85,6 procent.
2020/2021: 86,2 procent.
2021/2022: 85,0 procent.
2022/2023: 85,2 procent.
– Det är oroande att betygsresultaten i årskurs 9 sjunker. Fler elever måste klara av grundskolan, inte färre. Att inte klara grundskolan är en stor riskfaktor för såväl arbetslöshet som utanförskap, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket, i ett pressmeddelande.
Föräldrarnas utbildning spelar roll
Det är framförallt i matematik som elever saknar godkänt betyg. 12,8 procent av eleverna nådde inte målen i ämnet i år, en ökning med 1,9 procentenheter.
En annan faktor som spelar in är föräldrarnas utbildningsnivå, visar Skolverkets statistik.
Av elever med föräldrar som har eftergymnasial utbildning är drygt 91 procent behöriga till ett av gymnasieskolans nationella program. Knappt 73 procent av de med föräldrar som har högst gymnasieutbildning blev behöriga.
Det gällde oavsett elevernas kön eller migrationsbakgrund, och i år uppmättes den största skillnaden mellan elevgrupperna de senaste tio åren.
– Elevernas socioekonomiska bakgrund har en stor – och ökande – betydelse för betygen. Skolan lyckas idag med andra ord inte kompensera för elevers skilda förutsättningar, säger Anna Castberg.