Hoppa till huvudinnehåll

S föreslår ett sektorsbidrag till skolan

Åsa Westlund (S), Magdalena Andersson (S) och Ann-Charlotte Gavelin Rydman. Foto: Skärmdump/Ola Westerberg

Åsa Westlund (S) och Magdalena Andersson (S) presenterade på måndagen flera förslag om statligt ansvar för skolan. ”Socialdemokraterna har länge varit otydliga om vad de tycker om ett ökat statligt ansvar för skolans finansiering”, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, som välkomnar förslaget. Foto: Skärmdump Youtube/Ola Westerberg

Skolpolitik Ersätt de riktade statsbidragen med ett övergripande sektorsbidrag. Det föreslår Socialdemokraterna som en del i deras förslag för en mer likvärdig skola.
– Jag välkomnar att S nu så tydligt föreslår ett sektorsbidrag till skolan, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.

Emelie Henricson. Foto: Sophie Lagerholm

Emelie Henricson

emelie.henricson@skolledaren.se

Publicerad: 2025-01-27 13:35

LÄS ÄVEN: Sveriges Skolledare: Inför ett sektorsbidrag för skolan

LÄS ÄVEN: Efter S-utspelet: ”Lyssna på skolledarna”

LÄS ÄVEN: Skolministern: ”Ledarskapet är fundamentalt”

Ett sektorsbidrag till skolan i stället för de riktade statsbidragen är en fråga som Sveriges Skolledare driver.

När Socialdemokraterna presenterade sina förslag för ett ökat statligt ansvarstagande för skolan på måndagsförmiddagen var just det en av frågorna.

– Socialdemokraterna har länge varit otydliga om vad de tycker om ett ökat statligt ansvar för skolans finansiering, så jag välkomnar att S nu så tydligt föreslår ett sektorsbidrag till skolan, att antalet riktade statsbidrag ska ned till ett minimum och att statsbidragen ska indexeras, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Ökad statlig reglering kring undervisningen

Partiet vill också se en ökad statlig reglering kring undervisningen, som till exempel en reglering av personal- och lärartätheten, klasstorlekar och tillgång till elevhälsa.

– Vi vill att staten reglerar de faktorer som är avgörande för att säkra undervisningens kvalitet och jämlikhet, säger Åsa Westlund (S), utbildningspolitisk talesperson.

Åsa Westlund och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson presenterade en, som de beskriver, en reformagenda på tre ben:

  1. Ökad statlig reglering för att säkra undervisningens kvalitet och jämlikhet.
  2. Ökad statlig finansiering genom ett övergripande sektorsbidrag, som styr mot kvalitet och likvärdighe
  3. Vinstförbud för friskolor.

”Ta tillbaka kontrollen”

Åsa Westlund säger vidare att skolan behöver gå från att vara ”mål- och resultatstyrd” till att vara regelstyrd.

– För att leva upp till de ofta otydliga målen och ha ryggen från, måste man dokumentera. Det leder till sämre arbetsmiljö och att tid och pengar läggs på en svällande administration, säger hon under pressträffen.

”Behövs en tydlig ledning”

Hon säger också att ”det inte räcker att reglera hur många lärare som ska finnas, utan att det krävs att man skjuter till de pengar som behövs”·

– Vad vi ser nu är en bred förflyttning av synen på problemen i det svenska skolsystemet. Nu är nästan alla partier överens med oss om att den som sätter målen för utbildningen, också måste säkerställa finansieringen för det samma. Vi måste få en likvärdig skola, där barn och unga oavsett deras föräldrars utbildningsbakgrund kan få en utbildning av världsklass. Och för att få det krävs att staten tar ett helhetsansvar för skolans finansiering, resursfördelning och likvärdighet, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman. 

Ann-Charlotte Gavelin Rydman konstaterar samtidigt att en del i frågan om regleringar saknas – reglering av hur stora ansvarsområden en rektor ska få ha.

– Det blir ingen likvärdig verksamhet utan en tydlig och närvarande ledning, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Fler nyheter

Replik: Viktigt med elevhälsans pedagogiska uppdrag

Skolledaren debatt ”Jag tycker inte att man kan diskutera en utökning av uppdraget för elevhälsans medicinska professioner utan att beröra var gränsen mellan skolans och vårdens uppdrag ska gå”, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Hämtar fler