Hoppa till huvudinnehåll

Skolledare: Det här behöver vi från arbetsgivaren

Skolledarna David Asphage, Magnus Fagerström och Tanja Božić. Foto: Privat

Skolledarna David Asphage, Magnus Fagerström och Tanja Božić. Foto: Privat

Enkät Här svarar tre skolledare på frågan: Vad behöver du från din arbetsgivare för att ditt arbete som skolledare ska fungera?

Martin Röshammar

redaktionen@skolledaren.se

Publicerad: 2025-03-06 10:26

LÄS ÄVEN: Fyra skolledare: Här är våra viktigaste frågor

LÄS ÄVEN: Tre rektorer: Det här är det viktigaste vi lärt oss som skolledare

LÄS ÄVEN: Tre rektorer: Så tycker vi om tioårig grundskola

David Asphage, rektor för Komvux, Källvindsskolan, Norrköping:

”Från min arbetsgivare behöver jag fortsatt högt förtroende för att jag tillsammans med mina medarbetare skapar en bra utbildning för våra elever och en rak och öppen dialog kring mitt uppdrag. Jag önskar även slippa neddragningar i kommande organisationsläggning. Jag ser också gärna att skolformen Anpassad utbildning får större utrymme.

Jag önskar att min arbetsgivare satsar extra på oss rektorer i både tid och ersättning. Att arbetsgivaren inte skapar onödig dokumentation och att vi får arbetsro i de ganska stora förändringsarbeten vi är inne i utifrån både den statliga styrningen och den kommunala. Jag ser även fram emot hur min arbetsgivare kommer hantera det nationella professionsprogrammet för rektorer.”

Magnus Fagerström, rektor på Polhemsgymnasiet, Göteborg:

”Jag behöver tillräckliga ekonomiska och materiella resurser för att säkerställa att skolan kan erbjuda en högkvalitativ utbildning och möjligheter till kontinuerlig professionell utveckling för både mig och min personal. Jag vill också ha en öppen och transparent kommunikation med skolledningen och andra relevanta avdelningar inom Göteborgs stad.

Vi behöver också stöd för att främja elevernas psykiska och fysiska hälsa, som till exempel kan inkludera fler resurser för skolkuratorer och specialpedagoger.

Jag som rektor behöver tillräcklig autonomi för att kunna fatta de beslut som är bäst för vår skola och våra elever, samtidigt som vi följer övergripande riktlinjer och mål. Från min arbetsgivare vill jag också se regelbunden feedback och uppföljning för att säkerställa att vi är på rätt väg och för att kunna justera våra strategier vid behov.”

Tanja Božić, chef för Språkcentrum, Mölndal:

Det bästa är om vi kan fortsätta leda dagens skola tillsammans, med tillit på riktigt, med tydliga processer i en styrkedja som har förståelse och intresse för lärandet och för det komplexa nutida uppdraget. Detta i en organisation som fokuserar på det statliga och kompensatoriska uppdraget i dialog och samverkan för optimala lokala förutsättningar.”

 

 

Fler nyheter

Hämtar fler