Hoppa till huvudinnehåll

Skolverket stänger provplattformen – så reagerar rektorer

Emil Kilsäter och Philip Landström. Foto: Johanna Säll/Fredrik Öhlander/Privat

”Uppriktigt blir jag personligen bedrövad över Skolverkets agerande”, säger rektor Emil Kilsäter (t.v). Philip Landström, till höger i bild, vill se ett omtag av Skolverket. Foto: Johanna Säll/Fredrik Öhlander/Privat

Digitala nationella prov Flera funktioner i provplattformen för de digitala nationella proven brister – bland annat har elevers personuppgifter läckt ut. Här är skolledarnas reaktion på beskedet att samtliga delprov stoppas under våren.

Emelie Henricson. Foto: Sophie Lagerholm

Emelie Henricson

emelie.henricson@skolledaren.se

Publicerad: 2025-03-10 12:50

 
Det var i fredags eftermiddag som beskedet från Skolverket kom. Efter att det uppdagats att lärare haft tillgång till elevers personuppgifter, som de inte skulle ha, stängs provplattformen under våren 2025.
 
Det påverkar 18 nationella delprov. Tidigare under veckan hade Skolverket stoppat tre delprov som berör uppsatsskrivning i svenska A för grundskolans årskurs 6, specialskolans årskurs 7 och svenska 3 för gymnasieskolans treor. 
 
– När vi fick reda på den senaste incidenten att elevers personuppgifter hade läckt ut – där gick vår röda linje. Vi är så ledsna över detta. Helt bedrövade faktiskt. Det var så många skolor som ville genomföra de digitala proven och både skolornas personal och vi har kämpat så hårt för att genomföra proven. Vi har nu kontaktat alla skolor och undersöker med vår leverantör vad som har hänt. Så fort vi vet så kommer vi återkomma med besked. Det är för tidigt att säga om proven kommer att kunna genomföras digitalt i höst, sa Anna Westerholm, chef för läroplansavdelningen på Skolverket, till Skolledaren efter beskedet.

”Skadar förtroendet”

Flera rektorer uttrycker stor irritation efter beskeden. 

”Skolverket/staten borde ge alla involverade huvudmän en rejäl ekonomisk kompensation att dela ut till sina skolor. En ursäkt är en sak, och känns rimlig, men någon borde räkna på vad detta har kostat för svensk skola under innevarande läsår. Det är elevernas pengar vi 'experimenterar' med”, skriver en rektor på Skolledarens Linkedin. 
 
”Bedrövligt och förödmjukande för alla lärare, rektorer och elever som lagt mycket tid på att förbereda och organisera sig, gå utbildning och öva för att kunna genomföra provet. Tyvärr skadas förtroendet för Skolverket rejält”, skriver en annan. 
Liknande reaktioner kommer från de rektorer Skolledaren varit i kontakt med efter beslutet att stänga plattformen helt under våren. 
 
– Jag tycker att det är synd att de misslyckas med digitala nationella proven, då det skadar förtroendet för svensk skola och Skolverket. Jag önskar som rektor att fokus och resurser kunde läggas på utveckling och stöd istället så fler elever når målen, säger Fredrik Plahn, rektor på Skapaskolan i Huddinge, söder om Stockholm. 

Emil Kilsäter, rektor på Högalidsskolan i Stockholm som även han var kritisk i förra veckan, anser att det är ”mycket dåligt skött av verket.”

– Min spontana reaktion i morse var: ”Vi ska skicka en faktura till Skolverket på allt extra jobb som detta debaclet åsamkat.” Det verkar som att verket inte förstår hur detta drabbar skolorna i vardagen. Uppriktigt blir jag personligen bedrövad över Skolverkets agerande, säger han. 

”Hoppas Skolverket tar ett omtag”

Ann-Charlotte Låks, rektor på Staffangymnasiet uppgav efter första beslutet att stoppa tre delprov, att hon inte var överraskad. 

– Inte heller det här var överraskande. Lärarna drar en lättnadens suck och kan istället lägga mer fokus på Gy25 och pågående planering, undervisning och bedömning, säger hon nu. 

Philip Landström, biträdande rektor på Soltorgsgymnasiet i Borlänge, var kritisk redan i höstas när hans skola var en av de första att testa provplattformen. 

Han säger nu att han är tacksam att Skolverket beslutat att ställa in. 

– Nu hoppas jag att de tar omtag och levererar en omgjord, eller ny, provplattform till nästa läsår, säger Philip Landström. 

”Inte rimligt att kopiera 180 prov”

Nu gör han också ett medskick kring själva genomförandet av vårens prov, som kommer att skrivas antingen i skolornas egna plattformar eller ersättningsprov på papper. 
 
– Jag önskar att Skolverket förstår att de måste justera reglerna kring uppkopiering av ersättningsproven, eller skicka ut pappersprov. Det är INTE rimligt att vi ska kopiera 180 prov samma morgon som proven ska genomföras, säger Philip Landström.
 
Han tar också upp frågan om tid och pengar som lagts ned. 
 
– Därutöver kan man ha en diskussion kring de resurser huvudmän lagt ned för att förbereda inför digitala prov, såväl inköp av datorer och tillbehör som fortbildning av personal och vem som ska stå för den notan, säger Philip Landström. 
 

Bakgrund - därför stänger Skolverket provplattformen

Samtliga 18 nationella digitala prov, som skulle genomföras under våren av grundskolans årskurs sex och nio, specialskolans årskurs sju och gymnasieskolans, stoppas.

I stället hänvisar Skolverket till ersättningsproven på papper som går att beställa, eller skolans egen plattform. 

Flera fel har upptäckts. Först problem med grammatik- och stavningskontrollen i delproven i Svenska A och Svenska 3, som berörde tre prov. 

Senare uppdagades det även fall av att lärare haft tillgång till elevers personuppgifter, som de inte skulle ha. Det senare felet utreds och kommer anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten. 

Efter det togs beslutet att stänga provplattformen. 

Alla som har planerat att skriva bedömningsstöd eller övningsprov kommer inte att kunna göra det förrän vi har identifierat problemet och löst det för att kunna öppnat provplattformen igen.

Källa: Skolverket 

Fler nyheter

Hämtar fler